معاون میراث فرهنگی استان زنجان از مرمت، بهسازی و ساماندهی بخش مرکزی بافت تاریخی روستای پلکانی قوزلو خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، محمدپور معاون میراث فرهنگی استان زنجان گفت: عملیات مرمت شامل، ازاره چینی آجری، اندود کاهگل بدنه‌های دیوار‌های کناری و کف سازی و ساخت پلکان با سنگ پلاک در کوچه اصلی روستای تاریخی قوزلو انجام خواهد شد.

او افزود: ایجاد پلکان در سراشیبی این روستا که به طول ۱۵۰ متر مربع است با نظارت فنی کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان بهسازی و ساماندهی خواهد شد.

محمدپور ادامه داد: معاونت میراث فرهنگی در راستای احیای بافت‌های با ارزش، حفظ و احیای سنت‌ها و فرهنگ روستا‌های هدف گردشگری و تحکیم عمومی و اقتصادی روستا اهتمام ویژه‌ای دارد.

او گفت: معابر روستای قوزلو شیب بسیار زیادی دارد و یکی از اصلی‌ترین محله‌های این روستا برای ایجاد زیر ساخت­ های گردشگری انتخاب شده است.

معاون میراث فرهنگی استان زنجان بااشاره به اینکه  در ساخت خانه‌های بافت قدیمی از مصالح بومی مانند چوب، خشت، گل و سنگ استفاده شده است، افزود: این روستا در دامنه کوه قرار گرفته و به سبب موقعیت جغرافیایی و پلکانی بودن منظره و به لحاظ زیبایی شناسی و ساختار معماری در نوع خود بی نظیر است.

محمد پور افزود: مجموعه عوامل طبیعی و تاریخی این روستا، آن را به یکی از ممتازترین روستا‌ها در حوزه فرهنگی و گردشگری تبدیل کرده و در صورت توجه و اهتمام دستگاه‌های متولی حوزه گردشگری می‌تواند گردشگران را به خود جذب کند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.